Anonim
sram gx1 eagle

Berbasikal

Sehingga kini jika anda mahukan laluan SRAM Eagle 12 kelajuan, kedua-dua pilihan adalah bahagian peringkat XO1 dan XX1. Kami berharap ia hanya satu masa sahaja sebelum SRAM memberi pilihan harga murah di dunia, dan masa itu sekarang.

Berkongsi semua ciri sepupunya yang lebih mahal, SRAM GX1 Eagle menggunakan bahan dan pembuatan serupa dengan GX 11 kelajuan untuk menjimatkan pengguna wang tunai. Harga pada $ 495, anda akan menjimatkan $ 916 berbanding XX1 Eagle; dan $ 692 berbanding dengan XO1 Eagle. Namun, seperti yang kita ketahui dalam ujian kami; peralihan dan prestasi hampir sama dengan penawaran harga yang lebih tinggi.

BERKAITAN: SRAM XX1 Eagle Mungkin Telah Membunuh Derailleur Hadapan

Eagle adalah markah SRAM untuk pelbagai kelajuan basikal gunung beroda 1x12. Diperkenalkan pada awal 2016 pada kumpulan XX1 dan XO1 peringkat teratas, kaset 10-50 12 kelajuan Eagle Eagle menawarkan rentang 500 peratus yang ketara, jauh lebih luas daripada kaset 11-kelajuan SRAM 11-42 dengan julat 420 peratus. Kisah dengan kebanyakan penunggang adalah pemintasan yang lebih mudah ditawarkan pada pendakian oleh 50t cog - tetapi dipasangkan dengan rantai yang lebih besar persediaan itu juga menawarkan kuasa yang mengagumkan untuk mengecilkan bukit.

Ciri-ciri Familiar

Berbasikal

GX1 Eagle membawa penambahbaikan SRAM yang terkenal, termasuk peningkatan profil gigi lebar / sempit pada rantaian X-Sync2 generasi kedua, yang dikatakan dapat meningkatkan pengekalan rantaian pada masa yang sama mengurangkan geseran dan membenarkan penjelasan lebih baik. Motor drive Eagle juga mempunyai rantaian yang lebih kuat dengan tepi bulat pada plat dalaman untuk lancar peralihan, dan master-link halus (dipanggil Flowlink).

Derailleurs belakang mendapatkan beberapa tweak juga: Pulleys atas diimbangi untuk membantu memandu rantai semasa peralihan, dan bentuk baru perkara yang tenang turun semasa menunggang. Mekanisme penggulung roller diperbaharui menjadi lebih lancar dan memberikan maklum balas yang sama tanpa menghiraukan, dan butang CageLock - yang membolehkan sangkar derailleur dipegang untuk perubahan roda mudah - telah dipindahkan untuk memudahkan penggunaannya.

Akhir sekali, kaset itu melihat kemas kini kepada bentuk gigi (X-glide2) untuk pengekalan rantaian yang lebih baik dan peralihan yang lebih lancar, lebih tenang di seluruh cogs tunggal dan berganda. Anda mungkin menyedari tema dengan Eagle: julat yang lebih luas, peralihan yang lebih lancar dan pengekalan rantaian yang lebih baik- dan dari kumpulan yang kami telah diuji selama setahun yang lalu dan ia berfungsi.

Langkah-langkah Penjimatan Kos

Berbasikal

Untuk mengekalkan harga rendah pada GX1 Eagle, anda akan mendapati perubahan dalam bahan dan teknik pembuatan. Contohnya, sangkar derailleur karbon XX1 menjadi keluli dan aluminium dalam GX1. Dan sementara kaset XX1 Eagle sebenarnya satu sekeping keluli halus-machined (diungguli oleh aluminium 50t cog), kaset yang serasi pemandu GX1 Eagle's XD menggunakan cogs keluli dicap (dan aloi 50t) yang diadakan bersama-sama dengan pin keluli tahan karat: tetapi reka bentuk kurang mahal.

BERKAITAN: SRX's GX DH Drivetrain

Engkol adalah satu lagi perbezaan besar antara kumpulan. Tersedia untuk kurungan bawah BB / PressFit30 dan GXP, lengan aluminium 7000-seri yang dipalsukan datang dengan aloi dicop, rantai lekap langsung. Ini boleh didapati dalam pelbagai saiz dan engkol serasi dengan mana-mana cincin mount langsung SRAM. Untuk membandingkan, crankshaft XX1 dan XO1 Eagle adalah serat karbon, dan cincin dipalsukan dan dimesin.

Nasib baik, semua komponen Eagle SRAM adalah serasi. Ini bermakna jika anda shag kaset Eagle atau derailleur dan kedai anda hanya mempunyai XO1 dalam stok, anda boleh kembali dan berjalan dengan apa sahaja yang ada. Anda juga boleh memilih dan memilih di mana anda ingin melabur.

Berat badan, GX1 Eagle menyusun dengan baik kepada kumpulan yang lebih mahal. Kami mengimbangi kedua-dua kumpulan XX1 dan GX1 Eagle untuk mendapatkan perbandingan dan, tidak hairanlah, perbezaan terbesar adalah pada cranks.

Berbasikal

Bagaimana ia Menunggang

Berbasikal

Kami mendapat pratonton awal kumpulan baru, dan selepas 4 minggu pepejal di atasnya saya akan ditekan keras untuk memberitahu anda perbezaan antara GX1 Eagle dan ia sepupu berharga lebih tinggi. Shifter pemacu GX1 yang kami uji adalah segar dan licin. Walaupun tidak mempunyai pelarasan kedudukan statik seperti XX1 dan XO1 Eagle shifters, pemecut Eagle GX1 adalah mudah untuk ditempatkan dengan betul di bar untuk bertindak pantas. Ia juga serasi dengan pengapit integrasi Matchmaker SRAM, dan dilengkapi dengan penjaga diskret jika anda menjalankan brek jenama lain.

Disambungkan ke Specialized Camber 29, rangkaian tambahan kaset 10-50t merupakan tambahan yang dialu-alukan ketika saya membuat perjalanan ke atas. Apabila dimuatkan dengan pek, dan dalam lumpur ceroboh, yang 50t cog bermakna saya masih berputar setiap pendakian dengan banyak daya tarikan. Kumpulan ujian kami datang dengan cincin 32t dan, sementara gear rendah itu baik pada pendakian yang berlanjutan, saya sering berharap untuk lebih tinggi di atas keturunan. Beralih ke 36t di hadapan (lebih tinggi daripada biasanya saya menunggangi) memberi saya kuasa yang saya cari dan masih membiarkan saya berputar kebanyakan pendakian di kawasan kami.

RELATED: Dapatkan Handle on Riding the Climbs paling tajam

Tetapi ternyata 34t adalah yang terbaik dari kedua-dua dunia; bersaing dua kali saya menyerah beberapa tahun lalu dan memberikan keseimbangan yang baik dari gear rendah ke tinggi. Peralihan adalah lancar dan tenang untuk sebahagian besar, dan kaset itu tidak pernah sekali dibungkus dengan lumpur. Terdapat beberapa kali ketika rantai itu melintasi kaset (sesuatu yang telah kita alami dengan semua cakera 1x SRAM, dan telah memanggil SRAM Slide) tetapi kejadian itu sedikit dan jauh di antara, dan hanya datang ketika beralih di bawah beban yang paling melampau. Rangkaian X-sync baru 2 tidak pernah melambungkan rantaian itu- dan untuk seorang lelaki tali pinggang dan penangguhan seperti saya yang hampir selalu menggunakan beberapa jenis peranti retensi rantai atau panduan, itu sangat besar.

Walaupun tempoh ujian 4 minggu itu tidak mencukupi untuk mendapatkan rasa sebenar ketahanan kumpulan, jangkaan kami adalah tinggi, terutamanya jika tawaran GX sebelumnya SRAM adalah sebarang petunjuk.

GX1 Eagle adalah avalible sebagai kedua-dua pasaran selepas dan pada basikal baru. Tebakan kami ialah ia akan menjadi pilihan yang sangat popular pada tahun 2018.

SRAM GX1 Eagle, $ 495.00

Sekali pandang

  • 1x12 Mountain Bike Drivetrain
  • Segitiga, licin, peralihan tenang
  • Bahan substitusi dan proses pembuatan menjimatkan kos tanpa mengorbankan prestasi