Anonim
XTR Di2 display screen

Colin Meagher

Selepas berbulan-bulan menunggu, ia akhirnya berlaku - Saya terpaksa menunggang spec pengeluaran Shimano XTR Di2. Dalam beberapa cara, ia adalah apa yang saya harapkan. Di lain-lain, kereta elektronik Di2 membawa saya dengan kejutan yang lengkap-dengan cara yang sangat baik. Ia hampir setahun yang lalu apabila saya mendapat rasa Di2 dengan menaiki ujian tempat letak kereta pada bahagian prototaip kasar. Oleh kerana saya meliputi sebahagian besar teknologi di sana, saya akan memotong untuk mengejar dan terus ke bahagian yang terbaik: menunggang tanggapan.

Basikal saya, dalam kes ini, Pivot Mach 429 SL, telah dihantar ke Shimano, dibina dengan pengeluaran XTR Di2 seperti yang anda boleh beli di sebuah kedai dan sedang menunggu saya di pelancaran rasmi Shimano di Palm Springs, California. Saya tidak dapat memasang kumpulan secara fizikal tetapi saya telah memasang kumpulan Di2 jalan yang cukup untuk menghargai betapa mudahnya ia. Selain daripada beberapa pelarasan berhenti derailleur, ia akan menjadi berhampiran plug-and-play. Basikal saya didirikan dengan engkol chainring ganda dan bateri dalaman yang senyap berkat petak penyimpanan bateri mesra Pivot Di2 di dalam bingkai. Basikal lain di pelancaran itu mempunyai bateri berbentuk pelet, yang berukuran pam, dilancarkan di bawah sangkar botol air. Selain dari Di2 drivetrain, basikal saya mempunyai roda jejak XTR dan brek, serta komponen jenama milik Pro Shimano.

Selepas persediaan ringkas, kami menuju ke Palm Springs Goat Trails-rangkaian jaringan singletrack yang hebat yang merangkumi kaki bukit di atas rumah bekas Bob Hope. Saya menunggangnya sepenuhnya seperti yang disampaikan dari Shimano. Ia baik, tetapi juga mengecewakan pada mulanya. Saya terus menekan butang yang salah pada shifters Firebolt, secara tidak sengaja muncul apabila menghadapi pendakian yang curam atau tersilap mengklik gear rendah di puncak bukit. Saya melakukan perkara yang sama dengan jalan Di2 pada mulanya, jadi saya tahu bahawa selepas beberapa tunggangan saya akan terbiasa dengan butang yang melakukan apa. Sebagai tambahan kepada gangguan ini, paddles peralihan (atau butang benar-benar) rapat bersama, tetapi saya sangat biasa dengan mereka yang jauh dari jarak yang terasa ganjil. Menekan butang terasa seperti menekan tuas pelepas ke hadapan pada Shimano shifter standard yang dikendalikan oleh kabel, tetapi yang satu ini hanya beroperasi satu cara ke hadapan. Saya juga terus memukul butang peralihan derailleur depan apabila saya mahu menjatuhkan seatpost, kerana saya biasanya meletakkan butang pos penorehan saya di bawah bar.

Shimano XTR Di2 Rear Derailleur

Colin Meagher

Tindakan pergeseran adalah tepat pada keseluruhan perjalanan, dan lebih tepat daripada sistem yang dikendalikan oleh kabel. Pernah menolak tuil di bahagian tengah dan memilikinya melangkaui, namun sebenarnya tidak mengalihkan gear? Ini tidak pernah berlaku dengan Di2. SyncroShift, operasi automatik derailleur depan oleh otak Di2, adalah luar biasa dan hampir lancar. Saya katakan hampir kerana pergerakan depan beralih ke cincin kecil adalah sedikit crunchier dan lebih perlahan dari belakang. Dan Di2 berganda berbunyi, membiarkan anda tahu bahawa peralihan depan akan berlaku pada butang seterusnya. Keupayaan Di2 untuk mengalihkan rantaian depan, dan kemudian pecahan sesaat kemudian membuat pergeseran pemulihan belakang, membuat perubahan gear berasa sangat mirip dengan pergeseran belakang. SyncroShift adalah luar biasa, dan ia memberikan sistem double chainring rasa dan fungsi 1x tetapi dengan nisbah yang lebih dekat dan sedikit lebih luas. Upshifts derailleur depan amat cepat dan tepat, berkat motor elektrik yang kuat yang menolak rantaian hingga cincin besar. Tuntutan Di2 menjadi 25 peratus lebih kuat daripada derailleur hadapan mekanikal M9000 XTR yang seolah-olah menjadi kenyataan.

Sebelum menaiki dua hari, saya menghilangkan shifter sisi kiri untuk melihat bagaimana ia akan bergantung sepenuhnya pada SyncroShift untuk membuat perubahan gear depan. Saya juga memasang sistem Di2 ke dalam aplikasi E-tube Shimano dan menukar fungsi butang sisi kanan shifter, memikirkan mungkin lebih mudah untuk dipelajari. Kami kemudian menunggang salah satu laluan kegemaran saya di bumi: jejak Palm Canyon. Titik tol ini, perjalanan sejauh 30 batu turun kira-kira 6, 000 kaki dengan kira-kira 2, 000 kaki memanjat - kebanyakannya di hujung perjalanan, untuk menjadikan anda rendah diri. Ia mempunyai segala-galanya dari singletrack yang licin, cepat, dan beralun untuk melambatkan dan jejak chunky. Ia berada di perjalanan ini yang saya mula benar-benar bersaing dengan XTR Di2 dan memahami manfaatnya. Saya juga terbiasa dengan fungsi butang dan menghargai mengapa mereka berada di kedudukan yang relatif dekat antara satu sama lain - ia lebih baik secara ergonomik, dan mengambil pergerakan kurang dari ibu jari anda untuk menggerakkan peralihan.

Kejutan terbesar dari XTR Di2 adalah sesuatu yang saya tidak fikir saya akan mengambil berat tentang: multishift. Ini adalah fungsi memegang butang anjakan ke bawah dan mempunyai derailleur belakang klik gear secara automatik satu demi satu. Pada basikal jalan raya, saya jarang menggunakan ciri ini, tetapi di atas tanah itu adalah manfaat yang besar. Ketika berhadapan dengan kejutan, pendakian yang curam (sesuatu yang terjadi banyak ketika melintasi kawasan padang pasir), keupayaan untuk cepat-tapi yang paling penting, gear tumpahan yang tepat adalah luar biasa dengan Di2. Menjelang akhir perjalanan dua hari saya mendapati diri saya memegang butang ke bawah ketika saya pedaled, keras, sehingga saya merasakan rintangan yang betul pada pedal. Kemudian saya melepaskan, dan setiap kali, saya akan mencari gear yang sempurna. Pasti, anda boleh menekan butang pelepas untuk upshifts dengan cepat pada sistem yang dikendalikan oleh kabel, tetapi tidak ada cara anda boleh tarik kabel (downshift) ini dengan cepat atau tepat-ini adalah sesuatu yang hanya boleh dilakukan oleh Di2. Dan ia hebat.

Shimano XTR Di2 Rear Shifter

Colin Meagher

Semasa saya terlambat dalam perjalanan, kehabisan air dan makanan, saya benar-benar menghargai sentuhan cahaya yang diperlukan untuk memadamkan peralihan. Saya juga mula mengayuh melalui gear yang cuba mencari gear yang mampan (yang tidak pernah wujud). Ia mungkin tidak seperti yang drastik untuk mencapai shifter downtube, tetapi peralihan sistem yang digerakkan kabel memerlukan lebih banyak usaha daripada mengalihkan Di2, saya menyedari. .

Pada hari ketiga, saya memasang sistem ke komputer sekali lagi dan dimainkan dengan peta peralihan. Peta peralihan SyncroShift menentukan apabila pergeseran derailleur depan berlaku serta gear apa pergeseran belakang beralih ke peralihan pemulihan. Corak peralihan yang disesuaikan ini digunakan untuk kedua-dua peralihan dan upshift sehingga pelbagai pilihan, tetapi aplikasi E-Tube Shimano menjadikannya mudah dan mudah untuk memvisualisasikan apa yang sedang berlaku. Saya mengetatkan nisbah peralihan pemulihan pada peta satu hingga paling hampir menyalin pergeseran belakang. Saya juga mengambil dua peta dan membuatnya tinggal di cincin kecil selama mungkin sebelum beralih ke cincin besar. Saya boleh memikirkan beberapa basikal yang pedal jauh lebih baik di cincin kecil supaya menjaga rantaian di sana lebih lama akan menjadi bonus (Pivot bukanlah salah satu dari mereka). Mengetatkan peralihan pemulihan seolah-olah seperti idea yang baik di atas kertas, tetapi saya dengan cepat menyedari bahawa saya cenderung untuk melepaskan tekanan pedal apabila peralihan depan berlaku, kemungkinan besar daripada kebiasaan. Ini mengurangkan momentum yang saya inginkan untuk menetapkan pemulihan standard yang lama. Nampaknya Shimano melakukan kerja rumah di sini, tetapi ia keren untuk bermain-main dan menyesuaikan perkara, dan ini adalah kawasan di mana ujian jangka panjang sangat diperlukan untuk memahami sepenuhnya manfaat.

Berdasarkan pengalaman saya dengan kumpulan Di2 jalan raya, perkara terbaik tentang kereta elektronik tidak sampai setahun atau lebih di jalan raya. Dengan mengandaikan rantai dan kaset disimpan, sistem masih beralih dengan kepersisan dan kelancaran yang sama seperti yang dilakukan pada hari pertama. Dan wayar boleh membengkok dan melakukan perkara-perkara yang akan mengikat kabel standard dan persediaan rumah, menjadikan XTR Di2 sesuai untuk routing kawat penggantungan rumit. Menurut Shimano, parameter reka bentuk untuk hayat bateri adalah keupayaan untuk menunggang 4 hingga 5 jam sehari selama 7 hari menggunakan setup double chainring dan depan dan belakang suspensi iCTD, dengan hayat bateri untuk ganti. Ini adalah masa yang kurang dari kumpulan jalan raya kerana derailleur belakang perlu mengatasi mekanisme klac dan menangani pengaktifan penggantungan. Dengan setiap item yang anda keluarkan dari sistem, hayat bateri harus meningkat secara teori.

Memasang di Shimano XTR Di2 untuk menggunakan aplikasi E-tube

Colin Meagher

Selain daripada kos dan perlu ingat untuk mengenakan bayaran basikal anda sekarang, maka terdapat beberapa kelemahan. Memiliki aplikasi E-Tube yang serasi hanya dengan PC adalah pengguna untuk pengguna Mac. Dan saya harus mengakui bahawa saya mengambil penjagaan tambahan semasa memerah antara batu-batu dengan $ 650 derailleur belakang menyerahkan ke sana. Saya tidak mengambil cukup penjagaan sekali dan memukulnya cukup keras untuk membengkokkan penyangkut derailleur. Tetapi semua yang diperlukan adalah hit cepat butang fungsi paparan, beberapa paip dari shifter untuk mikro melaraskan derailleur, satu lagi ketuk butang, dan ia kembali beralih seperti biasa. Dan saya melakukan semua ini semasa menunggang, sama seperti anda dengan pelaras laras pada sistem kabel. Bahagian yang sejuk itu telah pulang ke rumah, meluruskan penyangkut itu, mengembalikan seting angka adjuster kembali ke sifar, dan setelah itu kembali ke mana ia bermula sebelum memukul batu itu.

Walaupun saya menghargai nisbah gear dekat, saya harap Shimano menawarkan kaset dengan julat yang lebih besar supaya dengan satu rantaian depan tunggal 1X tidak terhad kepada lelaki yang sangat sesuai dengan basikal ringan seperti sekarang. 1X SRAM pasti mempunyai tepi di sini dengan kaset gigi 10-42. Bercakap tentang itu, saya segera melemparkan roda dilengkapi dengan 10-12M SRAM XX1 pada basikal sebaik sahaja saya sampai di rumah dan meneka apa? Ia bekerja, dan seolah-olah bekerja dengan baik, tetapi ini hanya dalam pendirian dan perjalanan ujian jalan cepat. Saya yakin ini bukan sesuatu yang Shimano akan mencadangkan, tetapi saya juga penunggang yang sama akan melakukannya. Saya membuat spekulasi bahawa Shimano pada suatu ketika akan menawarkan kaset nisbah yang lebih luas. Hakikat bahawa derailleur belakang Di2 seolah-olah mempunyai keupayaan untuk itu mencadangkan ia bukan regangan. Walaupun saya berspekulasi di sini, kumpulan XT Shimano hanya akan berlaku untuk reka bentuk semula. Shimano cukup diramalkan, dan jika sejarah masa lalu dengan kumpulan jalannya adalah sebarang petunjuk, Di2 kos rendah akan datang pada satu ketika dalam masa terdekat.

Ron Koch menguji Shimano XTR Di2 di laluan padang pasir California

Colin Meagher

Di2 telah menjadi rumah di jalan raya, dan saya fikir ia lebih baik dan lebih praktikal di dalam kotoran. XTR Di2 mungkin bukan penukar permainan, tetapi ia pasti langkah seterusnya dalam evolusi basikal gunung bukit. Ini hanya semakan tiga perjalanan, jadi kami hanya menggaru permukaan di sini. Pelan masa depan termasuk mengintegrasikan penggantungan Fox iCTD dan mencubanya pada motosikal yang berbeza. Kami juga akan meneroka pelbagai tetapan dan kombinasi tersuai yang mungkin dengan aplikasi E-Tube. Saya juga ingin melihat apa yang berlaku apabila saya tergelincir di atas batu yang diliputi lumut ketika berjalan di seberang sungai yang mengamuk dengan salji yang sejuk dan meresap hanya untuk melihat basikal terapung seperti saya lakukan setahun setengah yang lalu. Bagaimanakah Di2 berpegang kepada jenis penyalahgunaan itu? Berapa lama bateri benar-benar terakhir? Kami berhasrat untuk mengetahui, jadi berhati-hati untuk kajian jangka panjang di XTR Di2 drivetrain dan komponen lain selepas menunggang musim panas. Juga, tunggu untuk kesan penunggang pertama Pivot Mach 429 SL yang melancarkan sedikit lebih sebulan lalu. Ia sama seperti yang mengagumkan seperti drivetrain ini.

KomponenHarga (US $)Berat (g)
Shifter yang betul25062
Derailleur Hadapan (dua kali ganda)425162
Paparan Sistem15030
Kurungan bawah (pressfit)5057
Kaset350321
Kumpulan2, 7851837