Anonim
sleep tracker

Rocky89

Pengetahuan adalah kuasa-dan ketika tidur, banyak di antara kita menganggap semakin banyak kita mengetahui tentang tabiat dan corak kita, semakin banyak kekuatan yang kita dapat memperbaiki ZZZ kita. Tetapi mengukur kualiti penutup mata anda tidak begitu mudah. Lagipun, ketepatan data yang dikumpulkan oleh pelacak tidur tidak semestinya tepat-dan walaupun ia berlaku, itu tidak bermakna ia akan membantu anda mengoptimumkan tidur anda.

Terdahulu tahun ini, kajian dalam Journal of Clinical Sleep Medicine meneliti kesan dunia sebenar menggunakan pelacak tidur. Dalam satu siri kajian kes, para penyelidik mendapati pelawat tidak mungkin membantu orang mencapai tidur yang lebih baik. Dalam kebanyakan kes, mereka seolah-olah membuat keadaan lebih teruk.

"Sudah jelas beberapa orang mengambilnya terlalu jauh, dan menjadi sedikit terobsesi dengan menjadikan tidur mereka sempurna, " kata Kelly Glaser Baron, PhD, pengarang pertama kajian itu dan seorang penolong profesor sains tingkah laku di Rush Medical College di Chicago.

Dalam kajiannya, Baron dan rakan-rakannya menulis tentang seorang lelaki yang merasakan bahawa jika dia tidak log lapan jam tidur setiap malam di aplikasi pelacakannya, dia mungkin akan dihapuskan dan tidak berfungsi dengan baik pada hari berikutnya. (Berikut adalah 5 tanda-tanda bahawa pengesanan kecergasan telah menjadi buruk untuk kesihatan anda.)

Lelaki itu rata-rata 7:45 jam tidur setiap malam, tetapi tekanan cuba untuk mencapai matlamat lapan jamnya kelihatan lebih berbahaya daripada yang baik, kata Baron. "Dia berbaring di tempat tidur walaupun dia tidak penat, dan melakukan perkara lain yang benar-benar tidak membantu, " katanya.

Bolehkah Anda Mempercayai Data Tracker?
Walaupun pengesan tidur semakin baik dan lebih tepat sepanjang masa, Baron mengatakan beberapa kajian mencadangkan banyak aplikasi pengesanan dan wearables membuat kesilapan.

"Kebanyakan tidak dapat memberitahu perbezaan antara cahaya dan tidur yang mendalam, " katanya. "Orang ramai datang ke makmal dengan data yang mengatakan mereka tidak mendapat tidur yang mendalam, dan itu bukan kes berdasarkan apa yang kita lihat dalam bacaan EEG mereka." (EEG, atau elektroencephalogram, adalah ujian yang mengukur aktiviti elektrik di dalam otak untuk memberi penerangan tentang tingkah laku seperti tidur dan keadaan seperti epilepsi, kata Klinik Mayo.)

PREVENTION PREMIUM: Rahsia SUPER SLEEPERS

Sebenarnya, kata Baron, banyak pelacak "tidak mendekati" untuk mengukur dengan tepat tidur dengan kerap kerana mereka salah menafsirkan pergerakan pergelangan tangan kecil sebagai tanda tidur ringan atau terjaga.

"Pengesanan pergerakan di pergelangan tangan tidak boleh [menentukan] apa yang berlaku dengan gelombang otak, " tambahnya.

LEBIH: 8 Bantal Terbaik Untuk Sleepers Perut

Walaupun Jika Data Tepat, Adakah Ia Membantu?
Sehingga kini, tidak ada bukti bahawa penggunaan pelacak tidur meningkatkan tidur seseorang.

Kajian pada tahun 2015 dalam jurnal Sleep mendapati "ketiadaan kritikal bukti sokongan untuk fungsi dan faedah yang diiklankan di sebahagian besar peranti." (Psst! Berikut ialah 8 perkara yang dikatakan oleh tingkah tidur anda mengenai anda.)

Terutama bagi mereka yang sudah berjuang untuk tidur atau merasa cemas untuk mendapatkan rehat yang cukup pada waktu malam, seorang pengesan tidur mungkin akan memburukkan lagi kebimbangan itu, kata Baron. Dalam kajiannya, dia menulis bahawa para pelacak boleh "memperkuat kecemasan atau kesempurnaan yang berkaitan dengan tidur untuk sesetengah pesakit."

LEBIH: Adakah Anda Mempunyai Gangguan Tidur? Jawab 5 soalan ini untuk mencari tahu

Sesetengah mungkin berpendapat bahawa corak tidur yang sihat lebih cenderung berkembang apabila anda tidak menumpukan perhatian kepadanya. Sleep overanalyzing dapat membawa anda untuk memikirkan lebih banyak ketika anda naik ke tempat tidur, yang pada gilirannya dapat menyebabkan masalah hanyut.

"Secara keseluruhan, saya fikir sebilangan besar orang perlu tidur lebih banyak, jadi saya gembira orang ramai berminat untuk meningkatkan tidur, " kata Baron. Tetapi, dia menambah, tidak jelas apa jenis orang yang akan memanfaatkan sepenuhnya daripada menggunakan tracker tidur. (Seorang penulis menguji dua pelacak tidur yang berbeza, dan inilah yang dia pelajari.)

"Saya fikir purata anda, tertekan, orang yang bekerja terlalu tinggi yang tidak memberikan perhatian yang cukup terhadap jumlah tidur yang mereka dapatkan boleh mendapat manfaat jika pengesan membantu mereka menyedari mereka memerlukan lebih banyak, " tambahnya. "Tetapi sekali lagi, tiada data mengenai itu."

LEBIH: 10 cara untuk tidur lebih baik di bawah $ 150

Pilihan Yang Lebih Baik, Lebih Murah
Tidak syak lagi bahawa banyak orang Amerika memerlukan lebih banyak tidur. Laporan Majlis Keselamatan Kebangsaan baru-baru ini mendapati bahawa separuh daripada Amerika adalah kurang tidur. (Yikes! Cuba 100 strategi mudah ini untuk tidur lebih baik setiap malam.)

Tetapi daripada berhati-hati mengesan tabiat tidur kami, kebanyakan kita perlu memberi tumpuan kepada peningkatan mereka.

"Saya rasa menetapkan waktu tidur yang konsisten, dan memberi masa untuk beralih sebelum tidur tanpa skrin membantu, " kata Baron. "Tidak menonton rancangan tambahan itu supaya anda boleh tidur 15 atau 30 minit sebelum ini mungkin akan membantu."

Cuba senaman gemuk sepuluh minit ini untuk mendapatkan tidur malam yang hebat:

Ku

Beberapa aplikasi penjejakan tidur ini menawarkan cara untuk merekodkan tabiat sebelum tidur anda-apa yang anda makan atau minum, atau menonton atau membaca, sebelum tidur pada malam ketika anda tidur dengan buruk. Ini boleh membantu anda mengiktiraf barangan yang anda lakukan yang merosakkan dengan tidur anda.

LEBIH: Saya Mengikuti Jadual Tidur Dedicated untuk Bulan. Inilah Apa yang Berlaku.

Baron juga mengesyorkan bercakap dengan pasangan atau rakan anda tentang ingin mendapatkan lebih banyak tidur, dan mengubah cahaya jauh lebih awal.

Dia menambah, "Saya tidak fikir anda memerlukan satu lagi elektronik untuk membantu anda tidur."