Alberto Contador: awan gelap atau cahaya bersinar?

Isi kandungan:

Alberto Contador: awan gelap atau cahaya bersinar?
Alberto Contador: awan gelap atau cahaya bersinar?
Anonim

Seorang penunggang kontroversi yang menangkap imaginasi berbasikal, kami mengucapkan selamat tinggal kepada pendapat yang membahagikan Alberto Contador

Alberto Contador telah membahagikan pendapat komuniti berbasikal dan dengan persaraannya yang diumumkan pada penghujung Vuelta a Espana, akan mendapat sedikit tawaran yang baik dan yang lain menitiskan air mata.

Dengan pelanggaran doping atas namanya, Contador tidak boleh merungut apabila peminat mengatakan mereka tidak akan merinduinya tetapi, dengan tujuh Grand Tours dan banyak kenangan yang tidak dapat dilupakan, begitu juga ramai penonton akan mengucapkan selamat maju jaya dan berterima kasih kepadanya dia atas jasanya berbasikal.

Orang Sepanyol itu membahagikan pendapat tetapi patutkah kita mengingatinya kerana kejayaan dan kepanasannya atau kerana masa lalunya yang kelam?

El Pistolero: Animator yang hebat

Pandangan ke dalam mata Lance Armstrong. Sifat menari pukulan pedalnya. Tembakan di atas talian. Peringkat 15 hingga Verbier di Tour de France 2009 melambangkan Alberto Contador.

Pernah menjadi penghibur, Contador mencipta sejarah apabila dia menurunkan pesaingnya untuk menyarung jersi kuning. Dia menamatkan 43 saat di hadapan saingan terdekatnya Andy Schleck, dan jurang yang dibuat di puncak gunung itu pergi jauh untuk akhirnya mendahului 4 minit 11 di Paris.

Ia akan menjadi salah satu momen yang paling diingati dalam sejarah Lawatan. Ini adalah Contador klasik. Detik-detik seperti ini menyampahkan karier berusia 34 tahun itu. Contador bukan sahaja memenangi Grand Tours, dia melakukannya dengan bergaya.

Kejayaan terakhirnya di Grand Tour ialah pada tahun 2015 di Giro d'Italia, di mana Contador sendirian membenamkan peluang kemenangan Fabio Aru dengan serangan dahsyat ke atas Mortirolo pada Peringkat 16 kepada Aprica. Ini adalah tontonan yang bagus dan sesuatu yang akan sangat dirindui.

Pendekatan semua atau tiada daripada Contador ini hampir bertentangan dengan pendekatan Team Sky yang dingin dan terkira dalam tempoh enam tahun yang lalu. Penguasaan Team Sky dan konsistensi hampir robotik Chris Froome telah menyebabkan ramai yang terpedaya dengan penunggang seperti Contador.

Walaupun pencapaian Froome tidak boleh dipermainkan, dengan beberapa detik kenangan tersendiri, ia tidak dapat ditandingi dengan kecekalan dan keterujaan yang dihasilkan oleh Contador sepanjang kerjayanya.

Keberanian mengambil risiko kalah dalam perlumbaan untuk memenangi perlumbaan perlu sentiasa dikagumi, dan ini adalah sifat Contador yang harus dirindui. Jarang-jarang kita melihat penunggang yang begitu yakin dengan kebolehan mendaki mereka sehingga mereka bertelanjang.

Memenangi setiap Jelajah Besar lebih daripada sekali, dia hanya disertai oleh Bernard Hinault dalam pencapaian ini. Malah Eddy Merckx yang hebat tidak dapat mencapai ini. Pada usia hanya 25 tahun ketika melakukan ini, dia juga kekal sebagai pelumba termuda yang memenangi ketiga-tiganya.

Kesanggupan untuk memenangi ketiga-tiganya, lebih daripada sekali, telah melakar nama pemain Sepanyol itu dalam sejarah. Walaupun sesetengah memilih untuk memberi tumpuan kepada Jelajah sahaja atau hanya Giro, Contador menyedari dia boleh menjadi seorang yang hebat dan berjaya.

Sekiranya kerjayanya berhenti di situ, sudah pasti akan mengelilingi status lagenda ini. Walau bagaimanapun, satu awan gelap kelihatan rendah di atas kepala Contador. Jenis yang memberi anda larangan selama dua tahun dan telah melucutkan Grand Tours daripada genggaman anda.

Kontroversi, lembu dan clenbuterol

Apabila Contador mengucapkan selamat tinggal di Madrid pada 10 September, ramai yang akan melambai selamat tinggal dan selamat tinggal. Seorang tokoh yang memecah belah, Contador sentiasa bergelut dalam kedudukan populariti di luar Sepanyol asalnya.

Penghormatan umum dirasakan terhadap penunggang, dan penghargaan terhadap gayanya, tetapi jangan sampai kita lupa bahawa Contador menjalani larangan doping selama dua tahun dan gelaran Tour de France 2010 dan Giro d'Italia 2011 dirampas..

Didapati bersalah kerana menelan Clenbuterol secara tidak sengaja, Contador telah melihat kerjayanya mendapat tamparan yang kekal. Menyalahkan daging lembu yang tercemar, Contador sentiasa membantah dia tidak bersalah. Akhirnya, dia akan mencatat sejarah sebagai penunggang yang gagal dalam ujian dadah.

Selain itu, Contador mempunyai isu doping mengikutinya seperti bau busuk. Menunggang untuk Johan Bruyneel, menunggang sebagai rakan sepasukan Lance Armstrong, Contador telah dikelilingi oleh telur yang dilabelkan buruk.

Selain itu, Contador membawa Tour de France sulungnya di salah satu Jelajah paling kontroversi dalam ingatan. 2007 menyaksikan Dane Michael Rasmussen, yang kini berbaju kuning, dihantar pulang oleh pasukannya Rabobank atas isu tentang keberadaannya. Rasmussen kemudiannya mengaku melakukan doping bersiri sepanjang kariernya.

Bayangan lain yang mengikuti Contador ialah kaitannya dengan penyiasatan Operasi Puerto. Walaupun akhirnya dibersihkan, nama Contador sentiasa digugurkan dan bagi kebanyakan orang, ini adalah sebaik ujian positif.

Tanda hitam di sebelah namanya akan, bagi kebanyakan orang, membatalkan keseronokan yang dibawanya untuk berlumba sejak 14 tahun lalu.

AdiĆ³s Berty

Berbasikal ialah sukan yang bergelut dengan masa lalunya. Walaupun kami menghina beberapa orang yang melakukan doper, kami memuji yang lain. Contador akan mendapati semasa persaraan bahawa walaupun sesetengah orang berasa selesa dengan kehadirannya, yang lain berasa kacau.

Dengan skuad pembangunan Bawah 23 tahunnya, Contador tidak akan hilang daripada sukan itu. Pendapatnya akan tetap disortir dan klip kerjaya perlumbaannya akan tetap ditayangkan.

Persoalannya, bagaimana kita mahu mengingati Alberto Contador?

Tidak boleh disentuh pada harinya, dia akan disenaraikan di atas kertas sebagai salah satu pelumba pentas terhebat sepanjang zaman. Disebut dalam nafas yang serupa dengan Merckx, Hinault dan Anquetil. Dia berlumba Grand Tours dan dia memenangi Grand Tours.

Dia bersara sekarang kerana dia sedar dia tidak lagi boleh memenangi Grand Tours, dan bagi Contador, ini sahaja yang penting.

Contador memberi inspirasi kepada ramai orang untuk menunggang basikal mereka. Sifat menarinya di luar pelana akan memukau dan menyebabkan peniruan oleh amatur dan profesional. Orang ramai melihatnya menunggang dan jatuh cinta dengan sukan berbasikal.

Namun, menunggang di hujung ekor era yang kita tahu gelap dan kotor, tanda bintang akan sentiasa jatuh di samping namanya. Akan sentiasa diingati bahawa Contador gagal dalam ujian dadah dan bagi sesetengah orang, itu sudah cukup untuk dia hilang ingatan.

Topik popular.